Vienkāršoti skaidrojot “debitors” ir parādnieks. Uzņēmējdarbības vidē debitori ir klienti, fiziskas vai juridiskas personas, kas uzņēmējam ir parādā par saņemto preci vai pakalpojumu. Visbiežāk tie ir darījumi ar pēcapmaksu. Debitori var būt fiziskas vai juridiskas personas, kurām izsniegts aizdevums no uzņēmuma finanšu līdzekļiem.
Jāņem vērā, ka uzņēmums, sniedzot pakalpojumu vai pārdodot preci, ne vienmēr uzreiz par to saņem samaksu. Atkarībā no tā, kādi ir līguma nosacījumi par preču piegādi vai pakalpojuma saņemšanu, debitoriem var būt dažādi nosacījumi un samaksas termiņi. Debitoru parādi ir uzņēmumam gaidāmās finanses, kas likumīgi pieder jūsu uzņēmumam, taču jums tās nav iespējams pārvaldīt. Debitoru parādi tiešā veidā ietekmē uzņēmuma naudas plūsmu, tāpēc jebkurā gadījumā, kamēr nauda nav ieskaitīta jūsu uzņēmuma bankas kontā, klients ir jūsu debitors un tas tiek atspoguļots grāmatvedības uzskaitē.
Mēs palīdzēsim veikt jūsu uzņēmuma debitoru uzskaiti un sekot līdzi parādu nomaksas kārtībai, kā arī pēc vajadzības veiksim debitoru inventarizāciju. Savlaicīga debitoru uzskaite un parādu analīze var palīdzēt jūsu uzņēmumam rast brīvos finanšu līdzekļus un ļaut izvairīties no iespējamiem zaudējumiem nākotnē. Ja debitoru kontrole nebūs pietiekama, debitoru parādu apjoms var palielināties un radīt risku uzņēmuma finansiālajai stabilitātei un novest pat līdz bankrotam.
pircēju un pasūtītāju parādi;
radniecīgo sabiedrību parādi;
saistīto uzņēmumu parādi;
citi debitori;
izsniegtie avansa maksājumi darbiniekiem;
īstermiņa aizdevumi līdzīpašniekiem un vadībai;
nākamo periodu izmaksas;
uzkrātie ieņēmumi.
Atzītie – samaksas termiņš vēl nav pienācis.
Nedrošie jeb šaubīgie:
apmaksas nosacījumu izpildes termiņš ir nokavēts;
pastāv strīds par tā atmaksu vai līguma izpildi;
pret debitoru ir ierosināta lieta par maksātnespēju;
ir pamatoti iemesli, kas liek apšaubīt parāda atgūšanu.
Bezcerīgie – zaudēts parāds bez cerībām to jebkad atgūt, ko definē kā norakstāmu vai iekļauj uzņēmuma zaudējumos.